Απληροφόρητος για τις μεγάλες αλλαγές που συντελούνται στη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής, ο Δήμαρχος ΒΒΒ κ. Γ. Κωνσταντέλλος

Καλούμε το Δήμαρχο ΒΒΒ αντί να εκτίθεται για μια ακόμη φορά, υποστηρίζοντας ανακρίβειες, να τον ενημερώσουμε για όλα όσα προωθεί ο ΕΔΣΝΑ προκειμένου η Αττική να καταστεί Πρώτη Περιφέρεια στην Ανακύκλωση και την Κυκλική Οικονομία

Για μια ακόμη φορά ο Δήμαρχος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης κ. Γρηγόρης Κωνσταντέλλος χρησιμοποίησε το “βήμα” της ΠΕΔ Αττικής, για να παρουσιάσει μια σειρά από ανακρίβειες που αφορούν τη λειτουργία του ΕΔΣΝΑ. Το ίδιο είχε επιχειρήσει και στο πρόσφατο παρελθόν, κατηγορώντας τότε την διοίκηση του ΕΔΣΝΑ για τον τρόπο που διενήργησε μια σειρά από διαγωνισμούς, που αφορούν την προμήθεια εξοπλισμού για τη διαλογή στην πηγή.

Οι καταγγελίες του έτυχαν του ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο και “κατέρρευσαν” σαν “χάρτινος πύργος”. Μαζί με τις καταγγελίες του έπεσε στο κενό και η προσπάθειά του να πείσει τους δήμους της Αττικής να μην πάρουν τον εξοπλισμό που τους παραχωρούσε δωρεάν ο ΕΔΣΝΑ. Ενώ φυσικά αποδείχθηκαν αστήρικτοι οι ισχυρισμοί του περί αναρμοδιότητας και παρανομιών του ΕΔΣΝΑ. Από το λάθος του αυτό δεν έμαθε τίποτα. Αντίθετα, επανέλαβε μια νέα σειρά από ανακρίβειες στην πρόσφατη Γενική Συνέλευση της ΠΕΔΑ, οι οποίες τον εκθέτουν ανεπανόρθωτα στα μάτια όλων των Δημάρχων της Αττικής.

Στις ανακρίβειες του κ. Κωνσταντέλλου, απαντάμε με αλήθειες.
Η Διοίκηση του ΕΔΣΝΑ, με αίσθημα ευθύνης απέναντι στους πολίτες της Αττικής και τις αιρετές Διοικήσεις των Δήμων, απαντά με αλήθειες στις ανακρίβειες του Δημάρχου ΒΒΒ. Κι επειδή “καθαρός ουρανός, αστραπές δεν φοβάται”, απαντάμε σημείο προς σημείο στα όσα είπε στη συνεδρίαση της ΠΕΔ Αττικής :

• Αλήθεια πρώτη, είναι απολύτως νόμιμες οι αναθέσεις για τις απολυμάνσεις.

Για αναθέσεις που αφορούσαν τις απολυμάνσεις, τηρήθηκαν όλες οι νόμιμες διαδικασίες που προβλέπει η νομοθεσία, ώστε να αντιμετωπιστούν προληπτικά πιθανοί κίνδυνοι ανάπτυξης εστιών υπερμετάδοσης της πανδημίας του covid-19, σε όλες τις εγκαταστάσεις και τον σταθερό και κινητό εξοπλισμό του ΕΔΣΝΑ, γεγονός που πιστοποιήθηκε και μετά από ελέγχους του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Υπενθυμίζεται ότι ο ΕΔΣΝΑ λειτουργεί πανελλαδικά τις μεγαλύτερες εγκαταστάσεις διαχείρισης ΑΣΑ (ΧΥΤΑ, ΕΜΑΚ, ΣΜΑ κλπ), διαθέτει μεγάλο αριθμό πάγιων εγκαταστάσεων και κινητού εξοπλισμού. Επίσης υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον ασφαλέστερο τρόπο διαχείρισης των απορριμμάτων κατά την περίοδο εφαρμογής των προληπτικών μέτρων, στο πλαίσιο της προστασίας της δημόσιας υγείας από την εξάπλωση του κορωνοϊού ο εξοπλισμός, τα οχήματα μεταφοράς αποβλήτων, καθώς και οι κάδοι απορριμμάτων πρέπει να απολυμαίνονται τακτικά. Για εμάς η προστασία της υγείας του προσωπικού του ΕΔΣΝΑ και των πολιτών, είναι αδιαπραγμάτευτη.

• Αλήθεια δεύτερη, η αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ ήταν αναγκαία, κι έγινε με διαφανείς και συμφέρουσες για τον ΕΔΣΝΑ διαδικασίες.

Η επικαιροποίηση του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για την επίτευξη των στόχων για την ανακύκλωση και την υιοθέτηση του μοντέλου της κυκλικής οικονομίας. Η μη επικαιροποίηση των ΠΕΣΔΑ κατά το παρελθόν, είχε ως αποτέλεσμα η διαχείριση των απορριμμάτων να εγκλωβιστεί στο μοντέλο της υγειονομικής ταφής και να μην σημειωθεί καμία πρόοδος. Ο ΕΔΣΝΑ, μετά την ολοκλήρωση της αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου, διενήργησε ανοικτό διαγωνισμό για την ανάθεση της σχετικής μελέτης. Με την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, υπέγραψε σύμβαση με τον ανάδοχο του έργου που αναδείχθηκε μετά τον θετικό προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η σύμβαση ανέρχεται σε 270.000 € πλέον ΦΠΑ και δεν έχει καμία σχέση με το ποσό που ανέφερε ο κ. Κωνσταντέλλος ως αμοιβή του αναδόχου, δηλ. το εξωπραγματικό ποσό των 1,37 εκ. €. Το ποσό αυτό δεν δόθηκε ποτέ, αλλά αποτελεί προφανώς είτε προϊόν παραπληροφόρησης του κ. Κωνσταντέλου, ή αποκύημα της φαντασίας του.

• Αλήθεια τρίτη. Αυτό είναι το πραγματικό κόστος των συμβούλων για τις δημοπρατήσεις των ΣΔΙΤ

Ο κ. Κωνσταντέλλος ανέφερε ότι κάθε διαγωνισμός κοστίζει 1,5 εκ € σε συμβούλους, γεγονός που δεν ισχύει. Μπερδεύει μάλλον τους διαγωνισμούς των ΣΔΙΤ με τους ανοικτούς διαγωνισμούς που έχει προχωρήσει ο ΕΔΣΝΑ για την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών ωρίμανσης. Το κόστος των τεχνικών και νομικών συμβούλων στους διαγωνισμούς των ΣΔΙΤ ( που αποτελούν ιδιαίτερα σύνθετες, πολύπλοκες και απαιτητικές νομικά και τεχνικά συμβάσεις σύμπραξης που διεξάγονται σε διάφορα στάδια, συμπεριλαμβάνουν τη μέθοδο του Ανταγωνιστικού Διαλόγου και υπάγονται σε προδικαστικές προσφυγές του βιβλίου IVτου Ν. 4412/2016 (Α’ 147)) δεν υπερβαίνει αθροιστικά τις 400.000 € για συνδρομή μέχρι το πέρας της διαδικασίας, ποσό που είναι εύλογο δεδομένου ότι η αξία κάθε σύμβασης ανέρχεται σχεδόν σε μισό δις ευρώ. Άλλο λοιπόν 400 χιλιάδες για όλους τους διαγωνισμούς, κι άλλο 1,5 εκ. για τον κάθε ένα.

• Αλήθεια τέταρτη. Δεν υπάρχει καμία υπερκοστολόγηση στη λειτουργία του ΕΜΑ.

Για τη δήθεν υπερκοστολόγηση στη λειτουργία του ΕΜΑ, ο Δήμαρχος ΒΒΒ χρησιμοποίησε κάποιους ακατάληπτους υπολογισμούς, που φανερώνουν ουσιαστικά ότι δεν γνωρίζει το θέμα. Επιχειρεί να παρουσιάσει ως δήθεν αυξημένο το κόστος λειτουργίας του εργοστασίου μηχανικής ανακύκλωσης, αποκρύπτοντας όμως ότι το ΕΜΑ που παρέλαβε η σημερινή Αρχή, θάβει το 60% των εισερχομένων απορριμμάτων. Με την επιβολή του Τέλους Ταφής (ξεκινάει την 1/1/2022 με 20 ευρώ/τν και φθάνει έως τα 55 ευρώ/τν) αυτό θα οδηγούσε σε μία εκτόξευση των ανταποδοτικών τελών, με την μετακύλιση του κόστους στους δημότες.

Για να μη συμβεί αυτό, ο ΕΔΣΝΑ προχώρησε σε συνεργασία με τους Δήμους στην αγορά απορριμματοφόρων για βιοαπόβλητα και καφέ κάδους και στην δημιουργία ξεχωριστού ρεύματος συλλογής βιοαποβλήτων, με σκοπό τη σταδιακή μετατροπή του ΕΜΑ σε Πράσινο Εργοστάσιο που αντί για σύμμεικτα (που έχουν υπόλειμμα 60%) θα επεξεργάζεται στη μία γραμμή 100.000 τν/έτος (με δικαίωμα προαίρεσης άλλη μια γραμμή ίδιας δυναμικότητας) με υπόλειμμα περίπου 15-20% . Αυτή η αλλαγή θα έχει μεγάλο οικονομικό όφελος, αφού θα μειωθεί η επιβάρυνση από την επιβολή του τέλους ταφής, αλλά θα έχει και σημαντικότατα περιβαλλοντικά οφέλη. Μιλάμε ουσιαστικά για ένα νέο “Πράσινο Εργοστάσιο”.

• Αλήθεια πέμπτη. Δεν υπάρχει υπερκοστολόγηση στο Γραμματικό.

Σχετικά με τον προϋπολογισμό της ΜΕΑ Γραμματικού: Καταρχάς ο Δήμαρχος ΒΒΒ δεν κατανοεί ότι είναι άλλο το προϋπολογιστικό κόστος ενός διαγωνισμού και άλλο το οικονομικό αντάλλαγμα, που συμφωνείται και διαμορφώνεται μετά την ολοκλήρωση ενός διαγωνισμού, με βάσει την προσφερόμενη έκπτωση του οριστικού αναδόχου. Επομένως οι καταγγελίες του για υπερκοστολόγηση σε επίπεδο προϋπολογισμού δεν ευσταθούν. Σε κάθε περίπτωση ο διαγωνισμός για την κατασκευή της ΜΕΑ Γραμματικού διενεργείται βάσει α) των αναγκών του φορέα, ώστε να επιτυγχάνονται οι στόχοι για την ανακύκλωση β) εγκεκριμένων μελετών από το αρμόδιο Τεχνικό Συμβούλιο γ) μετά από διαβούλευση με την αγορά.

• Αλήθεια έκτη. Το κόστος των ΜΕΑ ανταποκρίνεται στη δυναμικότητά τους

Ο Δήμαρχος ΒΒΒ ισχυρίσθηκε ότι αυξάνεται ο προϋπολογισμός των νέων μονάδων επεξεργασίας, ενώ μειώνεται η δυναμικότητά τους. Η αλήθεια είναι ότι μετά την ενσωμάτωση των νέων Οδηγιών για την Κυκλική Οικονομία, οι Μονάδες Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) θα επεξεργάζονται όλο και λιγότερα απορρίμματα από τα παραγόμενα με την μορφή των σύμμεικτων απορριμμάτων, φθάνοντας τα σύμμεικτα απορρίμματα να είναι το 2030 το 35% των συνολικώς παραγόμενων. Αντίθετα, θα επεξεργάζονται όλο και περισσότερα απορρίμματα από την Διαλογή στην Πηγή (βιοαπόβλητα, ανακυκλώσιμα) προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι της ανακύκλωσης και η μείωση της ταφής σε επίπεδα κάτω του 10%. Έτσι αυτό που (ορθά) μεταβάλλεται προς τα κάτω είναι η δυναμικότητα σε σύμμεικτα, ενώ αυξάνεται η συνολική δυναμικότητα.

• Αλήθεια έβδομη. Ο ΕΔΣΝΑ πληρώνει από 25 -30 ευρώ τον τόνο για τη διαχείριση των υπολειμματικών αποβλήτων, κι όχι 240 που ισχυρίζεται ο κ. Κωνσταντέλλος.

Σχετικά με την αξιοποίηση των υπολειμματικών αποβλήτων και με στόχο την αύξηση του ποσοστού των απορριμμάτων που εκτρέπονται από την υγειονομική ταφή, ο ΕΔΣΝΑ προχώρησε μετά τη διενέργεια ανοικτού διαγωνισμού, με τον απαραίτητο έλεγχο της διαδικασίας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, στη σύναψη σύμβασης για τη διαχείριση υπολειμματικών αποβλήτων.

Μην γνωρίζοντας τα πραγματικά μεγέθη, ο Δήμαρχος ΒΒΒ ισχυρίστηκε ότι ο ΕΔΣΝΑ έχει μονάδα επεξεργασίας που την παραχωρεί σε ιδιώτη, για να την χρησιμοποιήσει. Ισχύει το ακριβώς αντίθετο, η μονάδα ανήκει σε ιδιώτη και τη χρησιμοποιεί ο ΕΔΣΝΑ κατ’ αποκλειστικότητα.

Περαιτέρω με απλοϊκούς και λανθασμένους υπολογισμούς ισχυρίστηκε ότι τάχα το κόστος ανέρχεται για τον ΕΔΣΝΑ στα 152 ευρώ ανά τόνο, ενώ παράλληλα αναφέρει ότι στοιχίζει και 240 ευρώ ανά τόνο (αλήθεια και τα δύο μαζί πως γίνεται;).

Η πραγματικότητα είναι ότι ο ΕΔΣΝΑ πληρώνει για τα ευμεγέθη υπολείμματα 25 ευρώ ανά τόνο, ενώ για τα μικρών διαστάσεων που εμπεριέχουν σημαντική ποσότητα σε οργανικά, 30 ευρώ ανά τόνο, συν τη δαπάνη ηλεκτρικής ενέργειας για την επεξεργασία τους. Το κόστος αυτό όπως αποδεικνύεται από τεχνο-οικονομική μελέτη που εκπονήθηκε πριν το σχετικό διαγωνισμό είναι μικρότερο από την ωφέλεια που έχει ο ΕΔΣΝΑ από την εξοικονόμηση χώρου ταφής στο ΧΥΤΑ. Πέραν των ανωτέρω με την εκτροπή από την ταφή υπολειμμάτων ο ΕΔΣΝΑ και οι δήμοι δεν επιβαρύνονται με το τέλος ταφής του άρθρου 38 του Ν. 4819/2021.

Μαζί με τους Δήμους, αλλάζουμε ταχύτητα στη διαχείριση των απορριμμάτων.

Η αλήθεια είναι ότι η διαχείριση των απορριμμάτων στην Αττική βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή. Όλοι οι δήμοι , σε συνεργασία με τον ΕΔΣΝΑ και την Περιφέρεια Αττικής, δίνουν καθημερινά τον καλύτερο τους εαυτό ώστε να αλλάξουν συνήθειες και πρακτικές ετών που βλάπτουν το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής όλων μας. Δίνουμε τη μάχη ώστε η διαλογή στην πηγή και η ανακύκλωση, να μπουν δυναμικά στη ζωή μας και να γίνουν μέρος της καθημερινότητάς μας προς όφελος των μελλοντικών γενεών.

Καλούμε τον κ. Κωνσταντέλλο να σταματήσει να λέει ανακρίβειες , να επιδείξει υπευθυνότητα και να συνεργαστεί με τον ΕΔΣΝΑ.

Εκ του Γραφείου Τύπου